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게임으로 배우는 영어

🃏 Card Game Mighty (카드 게임 마이티)

🎯 마이티는 1970년대 한국에서 개발된 트릭 테이킹 카드 게임으로, 조커를 포함한 53장의 카드로 5명이 즐깁니다. 전략과 심리전이 중요한 두뇌 싸움의 게임입니다.

🎯 Mighty is a Korean trick-taking card game from the 1970s, played with 53 cards including a Joker. Usually played with five players, it’s a strategic battle of wits and tactics.


📘 용어 정리 (Terminology) 마이티를 즐기는 한국 플레이어들은 다양한 독자적인 용어를 사용하며, 서양의 트릭 테이킹 게임에서 사용하는 용어와 병행하여 이해할 수 있습니다. Korean Mighty players use a variety of unique terms, many of which correspond to those found in Western trick-taking games.


🃏 카드 종류 (Types of Cards)

  • 마이티: 모든 카드 중 가장 강한 카드입니다. 기본적으로 스페이드 A이며, 스페이드가 트럼프일 경우 하트 A가 마이티가 됩니다. Mighty: The strongest card in the game. Normally, the Ace of Spades, but if Spades are trump, then the Ace of Hearts becomes Mighty.
  • 조커: 마이티 다음으로 강한 카드입니다. Joker: The second strongest card, just below Mighty.
  • 트럼프: ♠, ♥, ♣, ♦ 중 한 무늬가 트럼프로 선정되어 마이티와 조커 다음으로 강력한 카드가 됩니다. 트럼프 안에서도 A > K > Q > ... > 2 순서로 강합니다. Trump: One of the four suits is designated as trump, making its cards stronger than all others except Mighty and Joker. Within trump, A > K > Q > ... > 2.
  • 점수 카드: 각 무늬의 A, K, Q, J, 10으로 총 20장이며, 게임 승패 계산에 사용됩니다. Point Cards: A, K, Q, J, 10 of each suit—20 cards total. Used for scoring.
  • 조커콜 (리퍼): 보통 클럽 3이며, 조커를 강제로 호출하고 무효화할 수 있는 카드입니다. Joker Call (Ripper): Typically the 3 of Clubs. It forces the Joker to be played and neutralized.
  • 일반 카드: 위의 다섯 가지에 해당하지 않는 카드입니다. Normal Cards: All other cards not listed above.

 

후드티를 입은 인물이 얼굴을 드러내지 않은 채 스페이드 A 카드를 정면을 향해 내밀고 있다. 흐릿하게 보이는 숲 배경과 어두운 의상은 비밀스러움과 긴장감을 자아내며, 마이티 게임에서 절대적인 힘을 상징하는 카드 '스페이드 에이스'의 위상을 표현한 장면이다.

마이티에서 절대적인 힘을 상징하는 스페이드 A

The Ace of Spades — the symbol of absolute power in Mighty


👥 게임 참가자 및 팀 구성 (Players & Teams)

  • 주공: 게임을 주도하며 트럼프와 목표 점수 카드 장수를 정하는 플레이어입니다. Declarer: Leads the game and selects the trump suit and contract number.
  • 프렌드: 주공의 숨겨진 팀원으로 특정 카드를 통해 지정됩니다. Friend: The Declarer’s hidden teammate, revealed by holding a specific card.
  • 여당: 주공과 프렌드의 팀입니다. Government: The team consisting of the Declarer and a friend.
  • 야당: 나머지 세 명의 플레이어로 구성된 상대 팀입니다. Opposition: The other three players forming the rival team.

🎮 게임 진행 방식 (Game Procedure)

  1. 카드 분배: 각 플레이어는 카드 10장씩 분배받습니다. 남은 3장은 주공 후보가 확인하고, 교체할 카드를 선택한 후 바닥에 다시 내려놓습니다.  Card Distribution: Each player is dealt 10 cards. The remaining 3 cards are examined by the prospective Declarer who may exchange cards before placing them back face down.
  2. 선거: 시계 방향으로 공약을 진행하며, 트럼프 무늬와 점수 카드 장수를 제시합니다. Bidding: Players take turns declaring a trump suit and target number of point cards.
  3. 프렌드 지정: 주공은 특정 카드를 가진 플레이어를 프렌드로 지정합니다. Friend Selection: The Declarer names a card, and whoever holds it becomes the Friend.
  4. 10 라운드 진행: 각 플레이어는 차례로 한 장씩 카드를 내며 트릭을 진행합니다. Trick-Taking: Players play one card per trick for a total of 10 tricks.
  5. 승자 판별 및 점수 계산: 10 라운드 진행 후 공약을 달성하거나 초과한 팀이 승리합니다 Winner Selection and Scoring: After 10 tricks, the team that meets or exceeds the contract wins.

 

🎮 선거 과정 (Bidding Process)

이후 선거 및 파트너쉽 결정 과정을 거치게 된다. 선거는 카드 분배자가 기준이 되어, 시계 방향으로 각 참가자가 순서대로 공약을 선언(비딩)하는 과정입니다. 공약은 무늬와 숫자를 나열하는 것으로 이루어지는데, "스페이드 14"와 같은 형태입니다. 이는, 스페이드를 트럼프로 하며, 점수카드 20장 중 14장을 자신과 프렌드가 먹겠다는 의미입니다. 선언하는 최소한의 장수는 14 장부터 이루어집니다. 만약, 이전의 누군가가 공약을 제시(비딩)하였다면, 자신은 그보다 높은 숫자를 제시하여야 하며, 트럼프 무늬에는 제한이 없습니다.

After the cards are dealt, the game proceeds to the bidding and partnership selection phase. The bidding process begins with the dealer and continues clockwise. Each player takes turns declaring a bid, which consists of a suit and a number—for example, “Spade 14.” This means the player proposes Spades as the trump suit and pledges that the player and the player's Friend will win 14 out of the 20 scoring cards. The minimum bid starts at 14 cards. If a previous player has already bid, the next bidder must offer a higher number, but there are no restrictions on the trump suit.

 

패가 좋지 않거나 출마를 원하지 않을 경우 "패스"를 함으로써 주공이 되지 않겠다는 의사를 피력할 수 있습니다. 이러한 선거는 누군가가 공약을 선언한 이후로 더 이상 높은 숫자를 부르는 참가자가 없을 때까지 계속됩니다. , 한 번 패스를 선언한 참가자는 더 이상 선거에 출마할 자격이 없습니다. 또한, 누군가가 "", 20장의 모든 카드를 먹겠다는 선언을 하면, 그 순간 선거는 종료됩니다

If a player does not have a favorable hand or does not wish to run for Declarer, the player may declare “Pass,” expressing the player's decision not to participate in the election. Once a player has passed, the player may not re-enter the bidding. The election continues until no one bids higher than the current highest bid. However, if a player declares a

 

“Run,” which is a bid to win all 20 scoring cards, the election ends immediately.

선거 과정이 끝나면, 주공이 선출되며, 권리로서 바닥의 여분의 3장의 카드를 가져옵니다. 가져온 뒤, 필요 없는 카드 3장을 대신 골라서 바닥에 보이지 않도록 덮어둡니다. 이 후, 트럼프 변경 과정을 거칠 수도 있습니다. 이는 바닥의 3장의 카드에 따라 다르며, 트럼프 변경 시, 공약 시 제시하였던 점수 카드의 수를 2 증가시켜야 합니다. 즉 선거 시 스페이드 15를 제시하고, 3장의 카드를 교환한 후, 클로버로 바꾸고 싶다면 17장의 점수카드를 가져와야 합니다.

Once the election ends, the highest bidder becomes the Declarer and gains the right to take the 3 leftover cards from the table. After viewing them, the Declarer selects any 3 cards from their hand and places them back face down. At this point, the Declarer may also change the trump suit, but only based on the contents of the three leftover cards. If the Declarer changes the trump suit, the Declarer must increase the pledged score by 2 cards. For example, if the original bid was

“Spade 15” and the Declarer wants to switch to Clubs after seeing the extra cards, the new bid becomes “Club 17.”

 

3장의 카드 교환 이후에는 프랜드를 지명합니다. 프렌드는 "마이티"와 같은 특정한 카드를 언급함으로써 지정됩니다. 즉 누가 프렌드인가 하는 것은 지명된 카드를 지니고 있는 사람만이 즉각적으로 알 수 있으며, 그 카드가 사용될 트릭 이전까지는 심지어 주공을 포함한 그 외의 누구도 정확하게 알 수 없습니다. 그러므로 야당은 서로를 프렌드로 가정하고 의심할 수밖에 없으며, 주공은 프렌드의 게임 운영을 가정하는 것이 중요합니다.

After exchanging the three cards, the Declarer designates a Friend. The Friend is chosen by specifying a particular card, such as the Mighty. Only the player holding the designated card knows the player is the Friend, and no one else—including the Declarer—will know until that card is played in a trick. Because of this, the opposing team (Opposition) can only guess and suspect each other as potential Friend, while the Declarer must anticipate and coordinate gameplay with the unknown Friend.

 

프렌드의 기본 전술은 남들 몰래 주공에게 점수 카드를 실어주거나, 혹은 자신이 많은 점수 카드를 먹거나, 혹은 야당이 점수 카드를 먹을 경우 이를 방해하는 것입니다. , 많은 경우 야당을 누르고 점수 카드를 먹는 것이 프렌드의 역할이며, 이를 위해 주공은 일반적으로 강한 카드를 프렌드로 부르게 됩니다. 가장 많은 경우 "마이티 프렌드" "조커 프렌드"이고, "트럼프 에이스" 정도도 자주 불리는 프렌드이며, 주공의 패가 초구의 향방에 크게 좌우되는 패일 경우 "초구 프렌드(초구의 승리자가 프렌드로 지정됨)"를 부르는 경우도 드물게 있습니다.

The Friend’s role is typically to discreetly help the Declarer by either feeding the Declarer scoring cards, winning scoring cards himself, or blocking the Opposition from collecting scoring cards. In most cases, the Friend works to defeat the Opposition and secure the pledged points. As such, the Declarer usually chooses strong cards for the Friend designation. The most common choices are “Mighty Friend” or “Joker Friend,” with “Trump Ace Friend” also being frequently used. Occasionally, when the Declarer’s strategy depends heavily on the outcome of the first trick, the Declarer may designate a “First Trick Friend” (i.e., the winner of the first trick becomes the Friend).

 

🔀 주요 규칙 및 예외 (Key Rules & Variations)

 

마이티 변경 규칙 (Mighty Adjustment)
트럼프가 스페이드일 경우 마이티는 하트 A로 변경됩니다.
If Spades are trump, the Mighty becomes the Ace of Hearts.


조커콜 무늬 변경 (Joker Call Suit Adjustment)
트럼프가 클럽일 경우 다른 무늬의 3이 조커콜이 됩니다.
If Clubs are trump, another suit’s 3 becomes Joker Call.


노 트럼프 (No Trump)
트럼프 없이 플레이하며, 선이 낸 무늬가 그 라운드의 강한 무늬가 됩니다.
Played without a designated trump; the suit led determines the dominant suit per trick.


노 프렌드 (No Friend)
프렌드를 지정하지 않고 주공 혼자 여당이 됩니다.
No teammate is designated; the Declarer plays alone.


게임 셋 (Game Set)
어떤 플레이어가 모든 남은 트릭을 이길 수 있다고 판단될 때, 라운드를 중단하고 즉시 승리 선언이 가능합니다.
A player may declare early victory if the player holds the strongest cards for all remaining tricks.


 

 • 트럼프 사용 규칙 (Trump Suit Usage Rules)
트럼프는 첫 트릭 시 주공(Declarer)이 사용할 수 없습니다.
, 주공의 모든 카드가 트럼프 또는 조커일 경우에는 예외로 사용 가능합니다.
다른 플레이어는 첫 트릭이라 하더라도 주공이 낸 무늬가 없을 경우, 트럼프를 사용할 수 있습니다.
Trump suits may not be used by the Declarer on the first trick, with one exception:
if the Declarer’s entire hand consists only of trump cards and a Joker, the Declarer may play a trump.
Other players may use a trump on the first trick if they do not have any cards matching the suit led by the Declarer.


조커 사용 규칙 (Joker Rules)

    • 첫 번째와 마지막 트릭에서는 조커는 효력이 없습니다.
    • 조커콜이 선언되면 반드시 조커를 내야 하며, 이때는 가장 약한 카드로 간주됩니다.
      Joker is ineffective in the first and last trick.
      If Joker Call is declared, the Joker must be played and is considered the weakest card in that case

• 딜 미스 (Deal Miss)
딜 미스는 10장의 카드를 받은 순간, 카드가 형편없이 좋지 않을 경우, 다시 카드를 섞어 분배하는 과정을 거치는 것입니다.
딜 미스를 유발할 수 있는 조건은 지역에 따라 차이를 보입니다.

      • 일반적으로는 점수 카드 (A, K, Q, J, 10)를 각 1점으로 계산하여, 총점이 0 이하일 경우 딜 미스를 선언할 수 있습니다.
      • 다른 방식으로는 A, K, Q, J는 1점, 10은 0.5점, 조커는 -1점으로 계산하여 총점이 1 미만일 경우 딜 미스를 선언합니다.

그러나 첫 번째 방식이 더 널리 사용됩니다.
A deal miss occurs when a player receives a hand of 10 cards that is deemed overwhelmingly poor, prompting a reshuffle and redeal.
The specific conditions for declaring a Deal Miss may vary by region.
One common method is to count scoring cards (A, K, Q, J, 10) as 1 point each, and declare a Deal Miss if the total score is 0 or below.
Another method assigns 1 point each to face cards (A, K, Q, J), 0.5 points to 10s, and -1 point to the Joker.
If the total score is less than 1, a Deal Miss may be declared. However, the first method is more commonly used.

 

 

 📊 점수 계산 방식 (Scoring System)

  • 여당 승리 시: (공약 장수 - 기본 장수) × 2 + (획득 장수 - 공약 장수) If Government Wins: (Contract - Base) × 2 + (Actual - Contract)
  • 야당 승리 시: 공약 장수 - 여당 획득 장수 If Opposition Wins: Contract - Government's actual result
  • 노 트럼프 - 노 트럼프는 특별하게 강한 무늬가 없는 경우로, 역시 여당이 트릭을 한 번 질 경우, 다음 트릭을 가져오기가 힘이 듭니다. 이를 보상하는 측면에서 승리할 경우 2배의 점수를 줍니다. No Trump: No Trump refers to a special condition in which no suit is designated as trump. Without a trump suit, it becomes significantly more difficult for the ruling team (the Declarer and Friend) to regain control once they lose a trick. To compensate for this added difficulty, a successful No Trump contract awards double the points.
  • 예고 런 / 노 트럼프 승리: 점수 두 배 Pre-declared Run or No Trump Win: Double points
  • 백런: 여당이 대폭 실패한 경우, 야당이 점수 두 배 획득 Back Run: If the Government severely underperforms, the Opposition gets double points.

🎯 전략 요소 (Strategy)

  • 트럼프 빼기: 상대의 트럼프를 소모시키는 전술 Trump Draining: Forcing opponents to exhaust their Trumps
  • 마공: 마이티 사용 타이밍 전략 Mighty Usage Timing: Choosing the right time to play Mighty
  • 초구 선택: 첫 라운드 주도권 전략 First Trick Strategy: Gaining advantage through the opening move
  • 카드 외우기: 트럼프/무늬/점수카드 수 추적 Card Counting: Tracking Trumps, suits, and point cards

마이티는 단순한 카드 게임이 아니라, 팀워크, 심리전, 계산력, 그리고 기억력이 요구되는 깊이 있는 전략 게임입니다. 영어 학습에도, 한국 문화 소개에도 유용한 콘텐츠가 될 수 있습니다.

Mighty is more than just a card game—it’s a deeply strategic battle of teamwork, psychology, calculation, and memory. It’s also an engaging way to learn English and share Korean culture.

 

📚 참고자료 / 이미지 출처

  • 본문 내 카드 이미지 출처: Pixabay 제공 무료 이미지 (출처 링크